Byplanlægning

DeletedUser

Guest
Byplanlægning – hvad gør jeg
(En kort beskrivelse om tanker vedr. organiseringen af ens by)
-
Der findes ikke noget endegyldigt svar, for det handler i bund og grund om individuelle ønsker og spillestil. Det første man bør gøre, er derfor at svare på følgende:
-
* Hvad er det jeg gerne vil (KVK / avancere hurtigt / Handle)?
Når valget er truffet, skal byen så planlægges og her er nogle tip, der kan give en idé om spillets mekanismer.
-
Valg af huse:

Hvilken type huse der vælges, afhænger dels af online tid, dvs hvor ofte man kan logge på og bruge et par min. Her er et eksempel fra højmiddelalderen (der ses bort fra byggeomkostninger):
-
Byhus 156 mand 340 guld/8timer
Sandstenshus 94 mand 90 guld/1 time
-
Et byhus kan praktisk høstes 2 gange dagligt (måske 3, 1 gang om ugen), hvilket betyder at man skal være på 8 gange dagligt, for at et sandstenshus giver det samme. Kan man være på mere end 8 gange dagligt, kan sandstenshuset være bedre. Et motiveret Byhus, ændrer naturligvis dette, da det så vil give langt mere, i forhold til et sandstenshus. Byhus har dog langt flere beboere og kræver derfor mere glæde, hvilket kan give en udfordring og gøre at man bruger for meget plads på kultur bygninger, hvor man i stedet kunne have Sandstenhuse og derved få mere guld. Det er dog altid en fordel at have minimum et par 8 timers (byhuse), som kan tikke over natten og forhåbentlig blive motiveret.
-
Vælg det mix af huse, som giver dig den befolkning du har behov for og plads til. Personligt foretrækker jeg at bruge plads på 1 times huse kontra kulturbygninger i de lavere tidsaldre, men alt afhænger naturligvis af spillestil og online tid.
-
Valg af Kulturbygninger:
-
Man bliver oftest snydt af den glædesværdi en kulturbygning repræsenterer. Et rigtigt god eksempel er Badehuset fra jernalderen, som giver 570, MEN det er en 4x4 bygning, hvilket betyder at den fylder 16 felter. Det giver en glæde på kun 35,63 pr felt. Til sammenligning med ex højmiddelalder, er der følgende:
-
Marked: 9 felter = glæde pr. felt 47,78 (i alt 430)
Læge: 9 felter = glæde pr felt 52,22 (i alt 470)
Kirke: 9 felter = glæde pr felt 57,78 (i alt 520)
-
Kirken er dog vanvittig dyr og kan ikke svare sig, hvis man regner guld/forsyningsomkostninger med. Den bør derfor kun bygges, som led i en opgave, der ikke kan ”springes over”. Har man masser af guld/forsyninger så gem dem og byg i stedet ”ujævn brolagt vej”, som giver 20 glæde pr vej strækning, til ca 300 guld/ca 700 forsyninger. 3 vejstrækninger og en læge er billigere end 1 kirke og giver mere glæde total og for kirkens pris, kan man højst sandsynlig etablere ”ujævn brolagte veje” i hele sin by, hvilket er et massivt boost til glæde. Veje har desuden den unikke bonus, at de IKKE kan poleres, hvilket betyder dine forsyninger/huse har større chance for at blive motiveret.
-
Af samme årsag, bør man holde sig fra 1x1 dekorationer. Et træ fra stenalderen giver 18 glæde, poleret 36, hvilket ikke er noget der rykker, med mindre man er i stenalderen/bronzealderen. Mangler man lige det sidste glæde og alle veje er opgraderet til max, er disse 1x1 naturligvis nødvendige. Det store problem er dog, at kultur bygninger og dekorationer oftest bliver poleret, hvor der i stedet kunne have været motiveret et hus eller en forsyningsbygning – hvilket er spildt, da byer som udgangspunkt (efter min mening) bør være selvbærende til 120% glæde.
-
Der er naturligvis delte meninger om at man har spildplads i sin by, hvis man umotiveret har 120% bonus. Personligt er jeg ikke begejstret for at være afhængig af en specifik polering, når jeg skal til at høste mine 24 timers huse/produktioner, men det er smag & behag.
-
Valg af forsyninger:
-
Små forsyningsbygninger kan have sin berettigelse. Grovsmedjen er således en af de bedste bygninger, selv i de senere tidsaldre, hvis man tager plads/befolkning OG byggeomkostninger, men der skal mange til, for at de er brugbare fra TM og op. Igen er det skidt at have rigtig mange, hvis man tager motivering med. Det er langt bedre at have folk /plads til ex et landbrug, som giver 720/time og jo færre produktionsbygninger man har, jo færre klik skal man foretage. Af samme grund, skal man overveje om man vil have mange alkymister, eller i stedet prioritere pladsen til Landbrug, som motiveret giver 1.440 (uden 120% bonus).
-
Har man fyrtårnet, vil et godt antal forsyningsbygninger = 40/det antal gange man kan være på dagligt dvs er man på 4 gange, så er 10 bygninger fint, da man så får bonus HVER gang man høster (Fyrtårnet giver bonus 40 gange dagligt). Mindre kan naturligvis gøre det.
-
Valg af varebygninger:
-
Byg KUN de varebygninger du har varelagre til (2 pr tidsalder, ex Guld/Alabast mv.)
-
Det kan aldrig betale sig at bygge andre, men i stedet handle sig til det man mangler. Der er ofte et velfungerende handelssystem i de fleste klaner og det er i de fleste klaner muligt at sende en fællesmail, hvis man står og mangle noget akut.
-
Valg af militære bygninger:
-
Det er ikke sikkert, det er nødvendigt at bygge disse overhovedet. Mange opgaver har tropper som belønning og skattejagten kan også give dig enheder, fra den tidsalder du er i. Det vigtigste er dog, at du har 8 i dit forsvar fra den tidsalder du befinder dig i.
Hvis du er interesseret i KVK (klan versus klan) så spørg din klan til råds, der er i de fleste klaner mange der kan guide dig.
-
Valg af Storslåede bygninger:
-
Når man efter en rum tid, med møje og besvær, har samlet et komplet sæt af byggeplaner - er det ikke altid man tænker over om den storslåede bygning rent faktisk er pladsen værd. Der er flere tråde om emnet, især på de engelsk sprogede foraer - men i sidste ende handler det om hvad man selv ønsker.
-
Jeg har personligt haft stor glæde af denne guide, som desværre er på engelsk: http://forum.en.forgeofempires.com/showthread.php?11260-Analysing-the-real-value-of-Great-Buildings
-
Layout på selve byen:
-
Det kan være svært at se mulighederne i din by, jo flere udvidelser og bygninger du har, det er derfor en god idé at få det skitseret på en overskuelig måde. Der findes et link på forum, som giver adgang til en online by simulator http://www.forgestats.net/map/?lang=en – men den er efter min mening lidt klodset. Jeg benytter excel, som en slags elektronisk ternet papir og det giver et rigtig godt overblik over din by og giver mulighed for at rykke rundt, til du har den rigtige løsning.
-
Her er et par tips:
* ALLE felter er vigtige, undgå spildplads (dvs ubrugelige 1x1 felter)
* Undgå for så vidt det er mulig, at 2 veje støder op til samme bygning (4x4 kan være en undtagelse)
* sørg for at der er så få ”knæk” på dine veje som muligt, flere knæk = mere spildplads, vejene bør være lige
* grupper dine bygninger (huse i lige rækker, 3x3 bygninger i lige rækker osv)
* Placer store bygninger som SB’er langs bagkanten, det giver bedre udnyttelse og bedre layout.
* Rådhus bør ikke være langs kanten på større udforsket bykort, med mindre man har få store bygninger.
* Sørg for at have muligheder til nye udvidelser, ex 4x4 så køber du et område / 3x3 så et andet.
-
Summa summarum
-
Brug det af ovenstående, der giver mening for netop dig og det er derfor ikke sikkert at alt jeg har noteret her, vil passe med din spillestil/onlinetid. Jeg håber dog, at det giver stof til eftertanke, næste gang din by skal have et eftersyn.
-
/Taut
 
Top