Kulturelle Bosættelser feedback

FrejaSP

Aktivt medlem
Ja tag det roligt. Jeg samler kobber nok til at kunne køre 24 timers drift. Hvis jeg ikke når at få fragmenter til runestenen er det ok, bedre end ødelægge mit RL :)
 

IHOP

Medlem
Jeg har kun prøvet den nye bosættelse på 1 server, og har DESVÆRRE været så dum at bruge diamanter, for efterfølgende at erfare at ALLE udvidelser forsvinder efter de 21 dage, hvor en ny starter - Der er simpelthed tyveri ved højlys dag - Det er sgu sidste gang jeg køber diamanter i dette spil
 

FrejaSP

Aktivt medlem
Jeg har kun prøvet den nye bosættelse på 1 server, og har DESVÆRRE været så dum at bruge diamanter, for efterfølgende at erfare at ALLE udvidelser forsvinder efter de 21 dage, hvor en ny starter - Der er simpelthed tyveri ved højlys dag - Det er sgu sidste gang jeg køber diamanter i dette spil
Der var en advarsel om det. Hvornår en ny bosættelse starter, afhænger af hvornår du afslutter den nuværende. Tidsfristen er kun for om du får runestens fragmenter eller ej. Du vil stadigvæk få hoved gevinsten, selv om det tager dig en måned før du er færdig med den sidste opgave.
Tidsfristen kan klares uden diamanter med mindre at man kun logger ind en gang om dagen eller mindre.
 

Coldane

Medlem
ikke imponeret, har stort set klaret opgaverne i alle mine 5 byer indenfor tidsgrænse, men synes godt nok jeg har brugt meget tid på det.
Jaja så kan jeg da bare tage det roligt med de næste settlements, og så ikke få nogen runestone, men helt ærligt 15 gange for at få yggdrasil, ingen forandring, præcis samme quests, eneste forskel er hvor sten er placeret i basen, det er jo ikke sjovt eller udfordrende, det er repetetivt og enormt ensformigt

Lød ellers som en god ide, men det er vist en mega fuser, hvis man skal skal tro de 300 mennesker jeg er i klan med
 
Senest redigeret:

DeletedUser2122

Guest
ikke imponeret, har stort set klaret opgaverne i alle mine 5 byer indenfor tidsgrænse, men synes godt nok jeg har brugt meget tid på det.
Jaja så kan jeg da bare tage det roligt med de næste settlements, og så ikke få nogen runestone, men helt ærligt 15 gange for at få yggdrasil, ingen forandring, præcis samme quests, eneste forskel er hvor sten er placeret i basen, det er jo ikke sjovt eller udfordrende, det er repetetivt og enormt ensformigt

Lød ellers som en god ide, men det er vist en mega fuser, hvis man skal skal tro de 300 mennesker jeg er i klan med

Hej Coldane.

Yggdrasil får man efter første gennemgang. Runesten skal man samle over flere omgange. På de næste bosættelser vil du så få Udsendinge.
Mvh.
Fugazi.
 

Coldane

Medlem
Hej Coldane.

Yggdrasil får man efter første gennemgang. Runesten skal man samle over flere omgange. På de næste bosættelser vil du så få Udsendinge.
Mvh.
Fugazi.

Det var jo ikke det jeg mente, og det ved du sikkert også godt, yggdrasil lvl 1 er da ikke værd at sætte op.

Når man tænker på de rewards der er for at lave én daglig opgave i vinter event og forge bowl i 3 ugers tid, så er det godt nok ikke specielt interessant med de settlements, desværre
 

FrejaSP

Aktivt medlem
ikke imponeret, har stort set klaret opgaverne i alle mine 5 byer indenfor tidsgrænse, men synes godt nok jeg har brugt meget tid på det.
Jeg er helt enig, man bruger meget tid på det. Der er muligheden for at køre 24 timers men så bliver kobber et mega problem da du aldrig vil have nok til at starte dine vare bygninger.
Jaja så kan jeg da bare tage det roligt med de næste settlements, og så ikke få nogen runestone, men helt ærligt 15 gange for at få yggdrasil, ingen forandring, præcis samme quests, eneste forskel er hvor sten er placeret i basen, det er jo ikke sjovt eller udfordrende, det er repetetivt og enormt ensformigt
Her er jeg ikke enig, stenenes placering, den kortere tid for hver gang du starter en ny bosættelse og den større chance for 4x vare gør at det ikke er ensformig.
Selv de 5 bosættelser jeg næsten er færdig med, er meget forskellige og nogle er længere end andre.
Lød ellers som en god ide, men det er vist en mega fuser, hvis man skal skal tro de 300 mennesker jeg er i klan med
Jeg tror folk har svært med at komme igang, de forventer en event, der er nem at gå til med hurtige og gode gevinster. Det er Bosættelserne ikke men jeg har set nogle der sagde som dig på Beta skifte mening og blive helt bidt af det.
 

Girlie

Medlem
Jeg må erkende, at jeg faktisk synes det er et positivt til dette dejlige trivielle spil :) Jeg synes det er megahyggeligt at pusle ( sælge og bygge) for at få det hele til at hænge sammen. Når jeg det ikke denne gang så når jeg det næste gang, men absolut et positivt islæt til dette ellers så trivielle spil :)
 

Coldane

Medlem
Jeg har det haft det sjovt nok med at bygge bosættelsen op, helt sikkert, men tror jeg går ned med stress hvis jeg skal holde styr på mine 5 alm. byer og 5 bosættelser, samtidig med alle de normale ting der skal ske, som kvk, KE, events, job, liv, venner. Det er jo næsten en fordobling af tid man pludselig bruger på det.

Jeg tror det bliver en døgnflue, og herefter vil det være for de få, medmindre de selv. ændrer på noget, hvilket jo er sket før.
 

DeletedUser3004

Guest
Fik brændt nogle kropenge af på et byggeboost for at speede byggetempoet op i bosættelsen. Det virkede ikke, og jeg fik efterfølgende vide af Support (som fungerer fantastisk), at boosts ikke virker i bosættelsen.

Det, synes jeg, de relevante boosts burde.
 

DeletedUser3004

Guest
Og Redigér/ombygningsfunktionen - som man har til større ombygninger af hovedbyen - er endnu mere relevant at have i bosættelsen.
 

DeletedUser3004

Guest
Super, tak. Måske vedkommende også kan forholde sig til, om ikke byggeboost burde virke i bosættelsen.
 

DeletedUser2914

Guest
Først: ideen er sgu meget god. Jeg kan godt lide vikinger, det er fint at få en spritny miniby at lege lidt med, jeg kan godt lide at lægge puslespil, og ikke mindst er stenene en god ide, som jeg egentlig savner lidt i det "rigtige" spil. MEN:
A) Redigeringstilstanden mangler helt vildt meget. Netop med sten på banen, med meget lidt plads og store klodsede bygninger bliver den vigtig. Veje og helligdomme kan man "bare" slette og bygge nye af (selvom det virker dumt) - ikke skure eller produktionsbygninger, så skal man vente en time eller mere før man kan komme videre. Det er for træls. Lad os hælde puslespilsbrikkerne tilbage i æsken, men bed os ikke om at smide dem væk og snitte nye brikker hver gang.
B) Det er for kompliceret med 4 forskellige ressourcer, der både skal bruges til udvikling og til udvidelser, når der SAMTIDIG er en random number generator inde over. Så kan man ikke planlægge uden brug af regneark, og selv et regneark har svært ved at hjælpe, når halvdelen af priserne er skjulte (priser på de følgende udvidelser). Der er simpelthen for mange tal man skal huske, mens man desperat klikker frem og tilbage mellem udviklingsvinduet og byggevinduet, og for mange varianter af betaling, nybyggeri og rækkefølge. I øvrigt betyder tilfældighederne også, at FrejaSP IKKE har ret nedenfor:
(...)
Tidsfristen kan klares uden diamanter med mindre at man kun logger ind en gang om dagen eller mindre.
Jeg har en by her, hvor kravet til fuldførelse er 229 uld til de sidste 3 udviklingstrin. Det er 23 8-timers produktioner, og jeg har først lige fået adgang til at bygge en uldgård.
Screenshot_20190210-083629.png
Jeg har ikke været hurtig og har kun knap et døgn tilbage nu af guldkisten, men selv hvis jeg kunne skaffe plads til 2 uldgårde tager det 4-5 døgn at lave uld nok. Og i tilgift mangler jeg stadig ca. 170 mjød, det kræver osse lidt plads. Jeg skal dertil købe endnu et par udvidelser, vil jeg tro - men jeg ved ikke hvad de kommer til at koste. Det er stukket helt af her.

C) Selve konceptet med at udvikle en ny bosættelse bliver utroværdigt, når den udvikler sig så uharmonisk og uorganisk. Først bygger man skure og en hulens masse runesten. Så fjerner man næsten alle runestenene og bygger en hulens masse helligdomme - snart er der flere helligdomme end beboelsesbygninger. Men kun indtil man får lov at bygge klantotemer, så river man næsten alle helligdomme ned til fordel for 12-15-20 af dem. Det ser frygteligt ud, som by betragtet, og det er selvsagt helt skævt i forhold til hvordan en by gror. Når historien ikke holder, bliver det en ren regne(-arks)øvelse, slet ikke i spillets ånd.

Nu har jeg kæmpet så længe med det, nu vil jeg dælme have den Udsending. Men så er det nok osse slut med bosættelser, for mit vedkommende. Desværre.
 

Vedhæftede filer

  • Screenshot_20190210-083629.png
    Screenshot_20190210-083629.png
    800,4 KB · Set af: 4
Senest redigeret af en moderator:

Hyne68

Aktivt medlem
B) Det er for kompliceret med 4 forskellige ressourcer, der både skal bruges til udvikling og til udvidelser, når der SAMTIDIG er en random number generator inde over. Så kan man ikke planlægge uden brug af regneark, og selv et regneark har svært ved at hjælpe, når halvdelen af priserne er skjulte (priser på de følgende udvidelser). Der er simpelthen for mange tal man skal huske, mens man desperat klikker frem og tilbage mellem udviklingsvinduet og byggevinduet, og for mange varianter af betaling, nybyggeri og rækkefølge. I øvrigt betyder tilfældighederne også, at FrejaSP IKKE har ret nedenfor:
Jeg har en by her, hvor kravet til fuldførelse er 229 uld til de sidste 3 udviklingstrin. Det er 23 8-timers produktioner, og jeg har først lige fået adgang til at bygge en uldgård.
index.php

Jeg har ikke været hurtig og har kun knap et døgn tilbage nu af guldkisten, men selv hvis jeg kunne skaffe plads til 2 uldgårde tager det 4-5 døgn at lave uld nok. Og i tilgift mangler jeg stadig ca. 170 mjød, det kræver osse lidt plads. Jeg skal dertil købe endnu et par udvidelser, vil jeg tro - men jeg ved ikke hvad de kommer til at koste. Det er stukket helt af her

Jeg tænker din udfordring først og fremmest ligger i hvordan du har forvaltet dine køb af udvidelser. Og så måske lidt manglende erfaring.
Når jeg læser forummet på vores internationale test-server, så er det gennemgående, at det mest udbredte vedr. køb af udvidelser er: 3-2-2-2. Dvs. 3 med Økser, 2 med Mjød, 2 med Horn og 2 med Uld.
Der skal ALTID bruges det samme antal varer til en gennemspilning: 938. Og der skal ALTID bruges det samme antal varer til at oplåse de forskellige bygninger. Der hvor variationen kommer ind, er hvordan dét antal varer så er fordelt. Men i og med, du i igangværende gennemspilning skal bruge mange Uld, betyder så du tidligere skal bruge færre af de øvrige. Og dermed nå til Uld hurtigere. Bevirkende at der burde være mere slut-tid til produktionen af den større mængde Uld.
Jeg er igang med 4. gennemspilning, og har endnu ikke på noget tidspunkt brugt diamanter (jeg holder dermed med FrejaSP i påstanden om at diamant-brug ikke er påkrævet - såfremt man kan passe sin høst nogenlunde, og gerne i en 8-8-4 timers døgn-cyclus).
Jeg skal også bruge over 200 Uld denne gang (inkl. 17 til Uld-udvidelser - 5 og 12), og jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg når igennem. Endda med god margin til 1. tidsfrist.
 

FrejaSP

Aktivt medlem
Da jeg kun havde bosættelser på Beta, lavede jeg en plan for de næste skridt. Nu har jeg 5 bosættelser + Beta og jeg opgav min plan og tager det som det kommer. Jeg kikker dog lidt frem og ser hvilke vare jeg skal bruge flest af. Jeg har prøvet at have gang i 4 uld gårde til sidst og ingen andre vare bygninger.
Jeg er nået til det punkt, at jeg ikke tager det så tungt hvis jeg ikke når det inden første tidsfrist. Det er prisen for at have 6 bosættelser igang.
Denne fra Beta skulle hjælpe dig med at planlægge bedre.
upload_2019-2-11_2-36-26.png
Selv om stor runesten er dejlig, er der alt for meget stress ved at tælle dage hele tiden. Jeg er på 3. sæt bosættelser her på DK og er nu helt holdt op med at kikke på hvor mange dage der er tilbage og bare kikke til mine bosættelser morgen, eftermiddag og aften.

Jeg ville også gerne undvære at vente en time på bygninger men jeg såtter en helligdom til en time, når jeg plavere en bygning der tager en time at bygge, så har jeg et flag, der fortæller mig at den er oppe.
 

DeletedUser2914

Guest
Hej FrejaSP og Hyne68
Tak for jeres svar - en af de fede ting ved det her spil er at der er et hjælpsomt community. Og oversigten over priser på udvidelser er nyttig - og forklarer måske også lidt af mine frustrationer. For jeg synes stadig ikke jeg har plads, men næste udvidelse koster 41 uld, hvilket vil sige at det må være udvidelse nr. 12. Og Hyne68 synes at mene at 9-10 udvidelser er tilstrækkeligt, formentlig afhængig af antal og placering af sten, men jeg har bestemt noget at lære.

Men begge jeres svar bekræfter sådan set min hovedindvending: De her bosættelser er en øvelse i regnearksoptimering, ikke i udvikling af en by. Når man får byen op, må man først se på behovet for varer til udvikling, samt på hvor mange og hvilke udvidelsesfelter der skal bruges, med behørigt hensyn til sten, vejbehov og felt-modul. Dernæst optimere på hvor mange af hver vare man vil lave ialt til udvikling og udvidelser, dernæst estimere hvornår man kan få hvilke værksteder sat i gang og præcis hvornår de skal lukkes igen, så man kan oprette andre. Det samme med beboelse og diplomati. Og så skal man ellers blot følge regnearket så godt som muligt - ja, så tror jeg jer, det kan sikkert ofte eller oftest lade sig gøre at komme i mål inden for tidsfristen.

Men jeg er glad for FoE netop fordi det kan spilles uden regneark. Jeg har tidligere spillet EVE online med stor fornøjelse. Det er, for mig, et spil hvor regneark giver mening. Men ikke rigtig her.
 

FrejaSP

Aktivt medlem
Det er hård arbejde at komme i mål til tiden hvis man vil have 9 runestens fragmenter. Der skal dog så mange runestens fragmenter til stor runesten level 5 at det ikke er besværet værd. 5 x 15 = 75. Det er 8 bosættelser hvor du når det til tiden og 1 hvor du kun får 3 fragmenter.

Der er ingen tid limit for hovedpræmien Yggdrasil opgraderinger eller udsendinge. Dem får du selv om du bruger en måned eller mere.
Jeg har opgivet regnearkene og tænker kun på at have kobber mønt nok til værksteder jeg har og så ellers kikke 2-3 låse frem, for at se om jeg skal have 0, 1 eller 2 af en type værksted.
Jeg foretrækker også mere end 8-9 udvidelser, specielt når der er dumme sten.
 

S B M

Medlem
Hej Jeg har to udsendinge på mit rådhus men kun en er aktiv, skal man betale 800 diamanter for at låse den næste op eller kommer der noget senere i bosættelsen der låser dem op? Skal man selv betale de 800 diamanter hver gang, det syntes jeg ikke det er rimeligt.
 
Top