ændring af markedet

er du enig ?


  • Samlet antal stemmere
    14

DeletedUser365

Guest
Hejsa,

Jeg vil foreslå en radikal ændring af hvordan handlerne sættes op på markedet. Jeg foreslår at de varer man vil handle med altid har den samme værdi. F.eks. 40 vin fra bronzealderen koster 4000 mønter + 4000 forsyninger at fremstille, 5 tov fra højmiddelalderen koster også 4000 mønter + 4000 forsyninger at fremstille, i dette tilfælde burde det være muligt at bytte 40 vin for 5 tov da der er brugt lige mange ressourcer på fremstillingen, derfor foreslår jeg at markedet hele tiden tager højde for hvor mange ressourcer der er brugt på at fremstille varen med bonus, det vil sige 5 stk på 4 timer af pågældende vare.

Grunden til dette forslag er, at der er en del spillere der mener, at det er helt i orden at bytte f.eks. 5 farvestof for 5 tov, og det er simpelthen urimeligt da vi alle sammen bruger lige lang tid på at samle de ressourcer der skal bruges på fremstilling af varen. Jeg håber i vil kigge på det og forhåbentlig også gøre noget ved problemet :).

Venlig hilsen
Dunst
 
det er korrekt at der bruges lige lang tid på at samle resourcer, men du tager ikke højde for hvor lang tid det tager at producere varen, da de 40 vin typisk har taget 8 gange så lang tid at producere som tovet. dette spil er et tidsbaseret spil, hvorfor tiden er en af de vigtigste resourcer og den koster også.
jeg er helt enig i at bytteforholdet ikke burde være 1:1, men når vi snakker 3 tidsaldre, (farve-tov) burde bytteforholdet nok være 3:1.
 

DeletedUser365

Guest
hehe :), vakini jeg tror du glemmer lidt at det tager præcis lige lang tid at producere samtlige produkter, men det er rigtigt at der skal produceres vin over 2 dage for at få 40 stk, og 5 tov tager 4 timer at producere, men pointen er at der bruges præcis lige så mange ressourcer til fremstillingen af de 5 tov som til de 40 vin, derfor bør det også handles 8:1 i dette eksempel med vin for tov :), vi skal jo også tage i betragtning, at vi skal bruge enorme mængder tov, ja faktisk skal vi bruge mere tov end vin. Vi skal også tænke på, at til trods for opgradering af forsyninger og huse, så tager det længere og længere tid at samle nok sammen til alle de produktioner man skal have gang i for at komme videre.
 
kort og godt Dunst, det er noget bavl du skriver.
så kan det bedre betale sig at bygge tovværket selv.
produktionsomkostningerne til tovværket henter sig hjem over tiden
behov for forskning 234 tov produceret med 6 (max) om dagen = 39 dage
ved bytteforhold som du vil have 8:1 vil behov for farve til byttehandel :234 x 8 = 1872 produktionstid (med bonus) 1872/30 =62,4 dage eller godt 3 uger mere (selv når der regnes med byggetid for tovfabrikken)
oversat til dansk: hvis jeg skulle producere farve med bonus for at kunne bytte til tov, skal jeg have mit farveri 50% længere end hvis jeg bygger tovfabrikken selv. Så jeg ville gå glip af produktionen på den plads farveriet optager 3x3 felter i de godt 3 uger.
Omkostningerne til oprettelse af tovfabrikken er ikke indregnet, men bare tiden alene er rigeligt for mig.
 
Senest redigeret:

DeletedUser308

Guest
Hvis ikke Vakinis fine regne stykke med hvor lang tid det tager at producerer de forskellige vare har overbevist dig om at din løsning ikke er helt holdbar, så lad mig tage an anden vinkel.

For Dunst forhold er jo ikke korrekte hvis man kigger på varer med og uden bonus, for så bliver billedet jo meget anderledes))

For 3200 forsyninger og guld kan fåes (med bonus i parentes):

Tier 1: 32 (160)
Tier 2: 16 (80)
Tier 3: 8 (40)
Tier 4: 4 (20)
Tier 5: 2 (10)
tier 6: 1 (5)

Så du skal jo til at tage højde for om der er bonus på eller ej, for ellers holder dit argument om at det skal være fair jo ikke, så for at lave den korrekte forskel i prisen på de enkelte varer, så skal selv varer i samme tier handles i 1:5 hvis der er bonus på den ene og ikke på den anden, og en tier 3 med bonus mod en tier 1 uden bliver pludselig til at du skal give 5 tier 3 for 4 tier 1 vare, og med omvendt fortegn er det 20 tier 1 med bonus for 1 tier 3 uden bonus, det vil jo blive komplet umuligt at lave handler mellem varer du har bonus på og ikke har bonus på.

Så den eneste måde at lave en fornuftig handel på er at finde en der har bonus på begge vare eller ikke har bonus på dem for at lave de handler du ligger op med det forhold.

Ellers skal der laves flydende handler hvor man sætter hvor mange af en vare man gerne vil af med, og så hvad man gerne vil have og så ud fra de to handlendes bonusser afgøres handelsprisen for ellers er det jo ikke fair for begge parter, men hvem vil så ligge en handel op mellem en vare man har bonus på og en vare man ikke har, for i så fald for, lad os sige, 5 vin du har produceret med bonus kan man enten få 1 farve eller 5 farve alt efter om modtageren har bonus eller ej, det vil jo være et komplet kaotisk handelssystem. :)
 
Senest redigeret af en moderator:

DeletedUser365

Guest
Modargumenter vil der altid være, næsten ligegyldig hvad man så snakker om :), mit forslag er baseret på, at man netop har bonus på sine produkter og netop kan bruge markedet reelt til at bytte sig frem til det man skal bruge, men ok jeg kan godt se i ikke er enige i at man burde handle reelt, det er også ok :), så laver jeg da bare et nyt forslag som der måske kunne være lidt mere enighed om :).

Kunne man forestille sig, at i stedet for at bytte varerne, så giver køber de ressourcer man har brugt på fremstilling af varen ( igen indregnet at der er produceret med bonus ), det er jo netop for at gøre det nemt at få fat på andre vare, at man kan nøjes med at producere det der er bonus på :).

Hvad siger i til det ? lyder det ligeså tosset eller... :)
 

DeletedUser

Guest
Markedet finder jo selv ud af hvad den reelle pris er, varene imellem hvis man ellers lader de frie markedskræfter råde?

Det jeg mener er, at hvis man på et givent tidspunkt bliver desperat nok efter farver og der ikke er andre muligheder, vil man jo accepterer 5 farver for 5 tov.
 

DeletedUser365

Guest
Markedet finder jo selv ud af hvad den reelle pris er, varene imellem hvis man ellers lader de frie markedskræfter råde?

Det jeg mener er, at hvis man på et givent tidspunkt bliver desperat nok efter farver og der ikke er andre muligheder, vil man jo accepterer 5 farver for 5 tov.
Med andre ord, du synes altså at det er i orden at tage røven på sine medspillere ved, at håbe at de bliver så desperat, at de bliver nødt til at lade sig røvrende. Ja du må meget undskylde Gazlak, men den holdning du har der, den er simpelthen ulækker, det er jo direkte grotesk ( skidt med de andre... bare jeg kan komme frem ad ).
 

DeletedUser

Guest
Det er jo ikke sikkert at Gazlak støtter op om at tage røven på folk. Han forklare blot at forholdet imellem udbud og efterspørgsel sjældent er stabilt ved 1:1 da produktioner med tiden bliver nedlagt og nye startet. Lad os sige at du producerer 25 vin om dagen men at du reelt set ikke har brug for noget vin. Du har brug for 10 marmor om dagen. Så vil du til en hvis grad accepterer at betale flere antal vin i forhold til det antal marmor du modtager. Det kan man sige er at tage røven på folk, men hvis du selv tilbyder denne handel så er det vel et udtryk for desperation/iver for at skaffe det vin du står og skal bruge? :)

Det er et naturligt element på et marked - det er det samme med guldpriserne eller oliepriser på deres respektive markeder. Jo mere folk higer efter produkterne, des højere stiger priserne (såfremt produktionen er konstant og ikke er stigende - er produktionen faldene og folk vil have endnu mere, så er det til en ekstra høj pris).

Håber du forstår :)
 

DeletedUser

Guest
Jeg mener ikke at man skal røvrende folk. Problemet er at klan + nabolag er et relativt lille marked. Så hvis der kun er en der udbyder farver på markedet, så kan han mere eller mindre dikterer prisen. Hvis man lod alle handle med alle, ville priserne ret hurtigt finde deres "naturlige" leje.
 

DeletedUser365

Guest
ok, jeg forstår godt hvad i mener. Det som jeg mener er, at markedet automatisk skulle bytte nutid til nutid 1/1 og nutid til nærmeste fremtid 2/1 og nutid til nærmeste fortid 1/2, for så handles der reelt med lige mange mønter og forsyninger. Jeg ved godt at nogle vælger at producerer noget uden bonus, men når man er i en klan og man har X antal klanvenner som kan hjælpe med de varer man ikke selv har bonus på, og man har valgt at producerer uden bonus, så må det være spillerens egen skyld at vedkommende betaler en høj pris på markedet, ikke at det er fair for det er det ikke, men spilleren har selv valgt at producerer uden bonus til trods for at man kan bytte sig til de vare man skal bruge.

Noget helt helt andet er, at det der bonus historie burde fjernes helt og aldeles fra spillet, i stedet skulle det være muligt indenfor klanen, at motivere produktionen så man på den måde fik en bonus, det ville være en ekstra god gulerod ved at være i en klan :)
 
Top