Efterårskonkurrence

Dragon

Community Manager
Team medlemmer
2020_fall_contest.png




Den Store Bagebog fra Stenalderen er forsvundet !! Høsten er over os, vi har masser af Ingredienser...men ingen bageopskrifter!

Hjælp os med at fylde bogen med masser af gode kagehistorier og opskrifter inden alle vores gode ingredienser går til!

Send os jeres bedste indlæg og deltag i konkurrencen om 3 x 5 ingredienser til vores begivenhed.


Alle indlæg i konkurrencen skal skrives i denne tråd senest den 25. september kl 23:59
Vinderne udtrækkes d. 26 september kl 20

Præmier

Der udtrækkes 3 vindere som hver vil modtage 5 ingredienser efter eget valg
Fot at deltage i lodtrækningen skal man enten dele en kageopskrift eller fortælle en historie om en særlig kage som har gjort indtryk på jer.


Regler:
Kun et svar pr deltager
præmierne kan ikke ombyttes til andet
Kun indlæg skrevet i denne tråd senest den 25 september kl 23:59 deltager i lodtrækningen
 
Senest redigeret:

-=Hygge=-

Nyt medlem
Semi sunde stenalder muffins.

Ingredienser:

200 g kerner/frø (fx sesam, græskar, solsikke, hørfrø)
50-100 g mørk chokolade/tørrede bær
2 stk æg
0,5 dl vand

Fremgangsmåde:
Fyr ingredienserne sammen i en balje, hæld massen i muffins forme og bag på 200 grader almindelig ovn i 15-20 minutter.

Sindsygt nemt og giver god energi til et par ekstra timers FoE :)
 
Mazarintærte med bær
100 g smør
150g hvedemel
2 tak vanilje sukker
1 æggeblomme

Mazarin
250 g marcipan
100 g smør
100 g sukker
2 spsk mælk
2 æg
75 g hvedemel
1 1/2 tsk vaniljesukker
Desuden
2 dl piskefløde
300 g bær ad eget val
sådan bages den

Smuldre smørret i hvedemel flormelis og vanilljesukker . saml dejen med æggeblommer .lad dejen hvile i køleskabet ca 1/2 time riv marcipanen på råkostjernet rør smør ,sukker, marcipan og mælk sammen et æg ad gangen bland hvedemel og vaniljesukker og rør det i Fyld mazarindejen i tærteforme bag tærten ca 40_45 min ved 175 gr på midterste hylde afkøl tærten pisk fløde fordel den over tærten pynt med bær så er den lige til at spise
 

kpl.blutch

Nyt medlem
Ginger cookies

250 gram mel
250 gram farin
125 gram smør
1 æg
½ teske ingefær
½ teske kanel
½ teske stødt nellike
½ teske natron
6,2 gram gær

tænd ovnen på 180
Smelt smøret og lad det køle lidt af
Rør gæren ud i smøret
Hæld i en skål, tilsæt farin og rør sammen
Tag en anden skål og bland mel, ingefær, kanel, nellike og natron. Rør sammen
Hæld mel blandingen i smøret med gæren og ælt det godt sammen
Rul dejen til finger tykke stænger og læg tre stænger på en bageplade med bagepapir og tryk dem flade med let hånd(de hæver noget)
Bages midt i ovnen i 12-15 minutter til de er brune og gennembagte (så man skal lige prikke i dem, for at være sikker)
Tag dem ud af ovnen og skærdem i passende stykker, mens rullerne er varme
Køl kagerne 5 minutter på bagepladen, før du hiver dem over på en bagerist til videre afkøling
 

McBrunse

Nyt medlem
2020_fall_contest.png




Den Store Bagebog fra Stenalderen er forsvundet !! Høsten er over os, vi har masser af Ingredienser...men ingen bageopskrifter!

Hjælp os med at fylde bogen med masser af gode kagehistorier og opskrifter inden alle vores gode ingredienser går til!

Send os jeres bedste indlæg og deltag i konkurrencen om 3 x 5 ingredienser til vores begivenhed.


Alle indlæg i konkurrencen skal skrives i denne tråd senest den 25. september kl 23:59
Vinderne udtrækkes d. 26 september kl 20

Præmier

Der udtrækkes 3 vindere som hver vil modtage 5 ingredienser efter eget valg
Fot at deltage i lodtrækningen skal man enten dele en kageopskrift eller fortælle en historie om en særlig kage som har gjort indtryk på jer.


Regler:
Kun et svar pr deltager
præmierne kan ikke ombyttes til andet
Kun indlæg skrevet i denne tråd senest den 25 september kl 23:59 deltager i lodtrækningen
 

McBrunse

Nyt medlem
Chokolademuffins

Ingredienser
  • 225 g sukker
  • 3 æg
  • 200 g mørk chokolade, finthakket
  • 175 g smør
  • 160 g hvedemel
  • 30 g kakao, usødet
  • 0,50 tsk vaniljepulver, eller en hel vaniljestang
  • 2 tsk bagepulver
  • 2 dl mælk
  • 0,50 tsk flagesalt
  • 50 g mørk chokolade, grofthakket

Fremgangsmåde
Pisk vanilje, sukker og æg sammen til en luftig masse.
Smelt smørret i en gryde ved lav varme og tag derefter gryden af varmen. Rør straks de 200 g mørk chokolade i det smeltede smør og rør godt rundt til al chokoladen er smeltet.
Rør chokolade og smørblandingen i æggesnapsen, sammen med mælk.
I en skål for sig, blandes mel, salt, kakao og bagepulver grundigt, vend den hakkede chokolade i og det hele røres i chokolademassen.
Fordel dejen i 24 muffinsforme af papir, som gerne er placeret i en fast form, som holder lidt på det hele.
Bag chokolade muffins i en forvarmet ovn ved 175 grader varmluft i 18-22 minutter. Tjek om de er gennembagte med et trægrillspyd eller lign. Hvis der hænger lidt kagedej ved, skal de have lidt længere i ovnen.

Tag et spil FOE, mens dine muffins bager færdig i ovnen!
 

CoolRap

Nyt medlem
VERDENS BEDSTE GLUTENFRI CHOKOLADEKAGE:
(Skal laves dagen før, eller i meget god tid.)

Ingredienser:
6 æg (pasteuriseret)
200 gram flormelis
200 gram smør
200 gram mørk chokolade (min. 75%)


Fremgangsmåde:
Smelt smør med chokoladen i en lille kasserolle, og lad det svale. Må absolut ikke være for varm, da det skal blandes med æg.
Pisk æggehvider helt stive, så skålen kan vendes op og ned. Æggeblommerne piskes næsten hvide med flormelis.
Den afkølede chokolade og smør piskes ned i æggeblommerne, og bagefter vendes det forsigtigt ned i æggehviderne.
Halvdelen af denne dej hældes ned i en springform (20-25 cm), hvor formen er smurt med smør og bagefter er drysset med
sukker. Formen stilles midt i ovnen på 150 grader i varmluftsovn eller 175 grader i alm ovn i 20 min. Bliv ikke forskrækket når
kagen klapper sammen efter bagning, det skal den da der ikke er mel i. Både kagen og den anden halvdel sættes på køl til dagen
eller til begge dele er helt afkølet. Så lægges moussen ovenpå kagen, og jeg plejer at pynte/sprøjte lidt flødeskum på eller
servere den med god vaniljeis.

Jeg kan kun fortælle at dette er den ultimative chokoladekage jeg har opskriften på, og jeg har en hel del i mine gemmer af
opskrifter. Den er nem at lave, og smager bare så fuglene synger, og altid super populær når man skal have gæster.

Rigtig god fornøjelse, og velbekomme!
 

modll

Nyt medlem
cokoladekage.

350 g sukker
175 g mel
4 spsk kakaopulver
3 tsk vaniljesukker
3 tsk bagepulver
250 g smør - smeltet
3 æg
2 dl kogende vand

bland tørre ingredienser sammen og kom smør og æg i, rør imens der hældes det kogte vand i.

smør form

bages nederst i oven ved 175 grader i ca. 35 min

pynt med glasur og cokolade sponer.
 

Happy Hippo

Nyt medlem
Æbletærte med farin og kanel
Bunden
200 g hvedemel af den ikke-grove slags
100 g rørsukker
150 g smør
1 mellemstort til stort æg
1,5 tsk bagepulver
½ stang vanilje eller en hel, hvis du har lyst

Æblerne
3-5 friske danske æbler - gerne Elstar, Filippa eller Ingrid Marie
Brunsviger-kanelsnegls-fyldet
125-150 g brun farin
100 g smør
1 teskefuld kanel
En knivspids salt

Sådan gør du
Bunden
Tag alle ingredienserne til din æbletærtebund, og rør dem sammen i en røremaskine (eller i hånden) til du har en samlet masse
Find en stor springform frem (min var 26 cm) og smør den med lidt neutral olie eller smør.
Fordel den rørte tærtedej i springformen ligeligt - det kan være en god idé at bruge en ske eller lignende.
(Forbagning) - Bag din tærtebund i ovnen i 15 minutter ved 175 grader - den vil hæve lidt op på grund af bagepulveret.

Æblerne
Fjern kernehuset og skær dine æbler i store både - lidt større end du forventer - jeg vil sige 8 både pr. æble.
Sæt til side i en skål, mens du laver dit brunsviger-kanelsnegls-fyld.
Brunsviger-kanelsnegls-fyldet
Blødgør dit smør - det kan gøres med få sekunder i en mikroovn.
Rør smør, brun farin og kanel sammen. Smag til med en knivspids salt. Er du meget glad for kanel, giver du den bare et ekstra tryk på kanel-pedalen.
Smør fyldet forsigtigt ud på din forbagte tærtebund. Du vil opleve, at luften går ud af bunden - dette er helt OK. Fordel det så ligeligt, som du kan, og pas på du ikke trykker det helt i bund.
Læg æblebådene oven på fyldet, og sæt i ovnen ved 175 i 30-40 minutter - prik med en nål for at tjekke, om dejen er færdig.
Drys lidt flormelis på toppen af kagen lige inden servering - det får den til at se ekstra lækker ud.
Kan serveres både lun og kold.
 

Hamlet1

Nyt medlem
Svensk æblekage

Forarbejde : 10min
Tilberedning : 30 min

125 gr smør/margarine
6 dl rasp
3 spsk sukker
2 tsk kanel
1 spsk smør
4 dl æblemos
2 spsk smør

Smelt smørret på en pande.
Land rasp, sukker og kanel på panden
Rist det til der er gyldent
Smør et ovenfast fad og drys med rasp i et lag på 1cm.

Læg et læg æblemos over derefter rasp og igen æblemos og til sidst et lag rasp.
Fordel smørret i klatter over og stil kagen i ovn ved 170 gr i 25 min.
Tag æblekage ud og server den med flødeskum.
cokoladekage.

350 g sukker
175 g mel
4 spsk kakaopulver
3 tsk vaniljesukker
3 tsk bagepulver
250 g smør - smeltet
3 æg
2 dl kogende vand

bland tørre ingredienser sammen og kom smør og æg i, rør imens der hældes det kogte vand i.

smør form

bages nederst i oven ved 175 grader i ca. 35 min

pynt med glasur og cokolade sponer.
 

ladystein

Nyt medlem
ingredienser
200 g. mørk chokolade
150 g. smør
175 g. brun farin
4 æg
5 spsk. mel
1 tsk. salt
1 rulle oreokiks (gerne med dobbelt fyld, mmm!)

Pisk dine æg i en skål sammen med det brune farin, indtil det er blevet til en samlet masse. Smelt smøret og chokoladen sammen i en gryde og hæld det i blandingen. Bland mel og salt i og rør rundt. Knus halvdelen af dine Oreos og rør dem i dejen. Hæld dejen i en bradepande og drys resten af dine Oreos ovenpå.

Bag kagen i 30 minutter i ovnen ved 180 grader, og så har du en lækker Oreokage!

topping
100 g blødt smør
50 g siet kakaopulver
200 g sukker
1 tsk. vaniljesukker
½ dl mælk

Pisk smør og kakao sammen i en skål. Rør sukker og vanilje i. Hæld mælken i en smule af gangen, indtil glasuren får den rigtige konsistens. Pisk igen i cirka to minutter, indtil blandingen er helt let og glat.
 

KiTe

Nyt medlem
Orange muffins

Ingredienser:
250 g hvedemel
150 g sukker
1 tsk. vaniljesukker
1 tsk. bagepulver
100 g gulerod
100 g plantemargarine
100 g mørk chokolade
Evt. ½-1 tsk. revet appelsinskal (kun den orange del)
2 dl friskpresset appelsinsaft eller appelsinjuice


Fremgangsmåde:
Bland mel, sukker, vaniljesukker og bagepulver grundigt. Riv gulerødderne groft og bland dem i. Smelt plantemargarinen og hæld den i dejen. Hak chokoladen groft og rør den i sammen med appelsinskal og friskpresset appelsinsaft.

Hæld dejen i en muffinplade beklædt med papirforme.

Bages ved 180 grader almindelig ovn i 20-25 minutter.

Velbekommen :)
 
Små æblepandekager med vaniljecreme


Æblepandekager
200 g
hvedemel
1 tsk.
bagepulver
1 tsk.
stødt kanel
1
æg
2 dl
mælk
2
æbler
25 g
smør til stegning
Vaniljecreme
1
vaniljestang
2 dl
fromage frais
1 spsk.
lys sirup

Vaniljecreme

Flæk vaniljestangen, og skrab kornene ud. Rør vaniljekornene sammen med fromage frais og sirup i en skål. Sæt vaniljecremen i køleskabet, til den skal bruges.

Æblepandekager

Bland hvedemel, bagepulver og kanel i en stor skål. Pisk æg og mælk sammen i en anden skål, brug et piskeris.

Skyl æblerne, og riv dem på den grove side af et rivejern. Rør de revne æbler i æggeblandingen med en ske, og hæld det over melblandingen i den anden skål. Rør dejen grundigt sammen med en ske, til den er ensartet og uden melklumper.

Opvarm en pande med lidt smør. Hæld 2 spsk. pandekagedej på panden, og bred dejen ud til en lille, tyk pandekage (ca. 8-9 cm i diameter). Bag pandekagen i 2-3 minutter på hver side, så den bliver flot gylden.

Fortsæt med at bage små pandekager på denne måde, indtil al dejen er brugt. Kom lidt smør på panden, hver gang du skal til at bage en ny pandekage. Læg pandekagerne i en stabel på en tallerken, efterhånden som de er færdigbagte, og hold dem lune under et stykke alufolie.

Server pandekagerne med vaniljecreme.
 
Æblesnegle med kanel

  • 75 g. smør
  • 3 dl. sødmælk
  • 25 g. gær gær
  • 200 g. æbler revet
  • 3 spsk. sukker
  • 1 tsk. salt
  • 2 æg
  • 650 g. hvedemel
  • 2 æbler
  • 125 g. marcipan
  • 200 g. smør
  • 100 g. brun farin
  • 1 spsk. stødt kanel
  • sammenpisket æg til pensling
  • 150 g. flormelis
Smelt smørret ved svag varme, tilsæt mælken og lun blandingen til fingervarmt.
Hæld væske i en skål og opløs gæren heri.
Tilsæt revet æble, sukker, salt og æg og ælt hvedemel i dejen lidt ad gangen. Ælt til dejen er glat og smidig og stil den tildækket til hævning i ca. 1 time.

Riv æbler og marcipan på den grove side af et rivejern. Rør æble og marcipan med blødt smør, brun farin og kanel.
Rul dejen ud på et meldrysset bord til et rektangel 40 x 30 cm og fordel remoncen på dejen.
Rul dejen forsigtigt sammen som til en roulade og skær den ud i 20 skiver. Fordel derefter skiverne med snippen nedad i en bradepande beklædt med bagepapir.

Lad sneglene hæve tildækket et lunt sted i ca. 30 min.

Pensl derefter med sammenpisket æg og bag sneglene ved 200 grader i ca. 25 min.

Rør til sidst flormelis med kogende vand til en glasur og dekorer sneglene.

Og så kan sneglene spises. :)
 

Boxman

Nyt medlem
Blødende chokoladekage

Her er en let og super velsmagende udgave af den klassiske dessert. Opskriften giver ca. 10-12 stykker, hvis du laver dem i muffinsforme. Bruger du større forme f.eks. små runde ildfaste fade (ca. 8 cm i diameter), så bliver der ca. 6-7 stykker.


Forb. tid20 minutter
Tilb. tid7 minutter
Samlet tid27 minutter

Antal10 stk

INGREDIENSER
  • 100 gram smør
  • 125 gram Mørk Chokolade (min. 50% - god kvalitet)
  • 4 æggeblommer (evt. pasteuriseret)
  • 50 gram sukker
  • 25 gram almindeligt hvedemel
  • 4 æggehvider (evt. pasteuriseret)
FREMGANGSMÅDE
  • Smelt smøret ved svag varme og tilsæt den hakkede chokolade. Tag af blusset, og stil til afkøling.
  • Pisk herefter sukker og æggeblommerne luftige og skummende. Rør melet og herefter den afkølede chokolade/smør blanding her i.
  • I en ny skål pisker du æggehviderne stive. Vend dem så forsigtigt i dejen.
  • Fordel dejen i 8-12 smurte muffinsforme (alternativt dem af papir). Stil til afkøling i køleskabet indtil du er klar til at bage dem.
  • Bages ved 220 °C i ca. 7 minutter.
  • Lad dem herefter afkøle i nogle minutter, og anret de fine chokoladekager på en tallerken. Served med en lækker vaniljeis, og drys med lidt flormelis (igennem en sigte for at undgå klumper).
OPSKRIFTSNOTER
  • Blødende chokoladekage kan laves om formiddagen, og kommes i forme, og så bare stå i køleskabet til om aftenen.
  • Chokoladekagerne kan fryses når de er kommet i forme. Så tager du dem bare op samme formiddag, hvor de skal bruges om aftenen. Stil dem i køleskabet, og bag dem som der står i opskriften.
  • Kan også bage direkte fra frost, men så skal de have 4-5 minutter ekstra.
  • Bruger du større forme, så skal du lægge lidt til bagetiden.
 

majsen3

Medlem
BANANPANDEKAGER

INGREDIENSER

3 stk. æg
1 stk. banan
0,5 tsk. kanel
0,25 tsk. kardemomme
1 tsk. smør

TILBEREDNING
Blend banan sammen med resten af ingredienserne.
Lav små pandekager, og kom dem panden, hvor de steges ved middelvarme.
De skal steges i cirka 2 minutter

De smager rigtig godt med nutella :)
 

Kong Alaric

Nyt medlem
En historie om en kage. En speciel kage.

Dengang før jeg gik i skole, drev mine forældre en Café, som bød på kaffe og kager, og det hændte tit, at der var nogle kager til overs.
Det var dog sådan, at det næsten altid var de samme (Romkugler og Marengs), som blev levnet til mig, men med en barndom med kager hver weekend, lykkedes det mig alligevel at smage langt de fleste slags.
Jeg smagte: Kransekager, Nøddehorn, Napolions hatte, Klegner, Banankager, Mozart boller, Hindbærfryd, Bikuber, Gåsebryst, Kajkager, Jordbærtærte, Toska tærte, Makronsnitter, Marcipan snitter, Hindbær snitter, Nougat snitter, Honning snitter, Honning hjerter, træstammer, Muffins, Fastelavnsboller, Chokolade kager, Nøddekager og mange slags lagkager.
Dog var der 1 kage, som jeg ikke havde smagt, og jeg havde i årevis fået at vide, at det var den allerbedste, og så selvfølgelig derfor aldrig blev levnet.
Det var en rimelig stor kage, dog ikke så stor, at den ikke var til at spise, men meget speciel, da den ikke mindede om nogen af de andre kager. Den var rund og tærteformet. på størrelse med en normal underkop og mellem 3 og 4 cm høj. Den så egentligt ikke ud af noget særligt, da den var ensfarvet og gråbrun. Dog var der det specielle, at toppen var belagt med noget (måske smeltet sukker), som nærmest fik den til at reflektere som et spejl. Og duften, den havde en pragtfuld duft af en blanding af nødderemonce og frugt.
Jeg mindes, at den var kaldt en abricosnødde kage, da den primært bestod af nødder med et indvendigt lag af abrikos marmelade.
Jeg har kun smagt denne kage 1 eneste gang, og jeg mindes klart, at det var den aller bedste.
Beklageligvis holdt bageren op med at lave den, og da det er mange år siden, så tvivler jeg på, at det vil lykkes mig at finde den igen, men hvis nogen af jer stødder på abrocos nøddekage, så er der stor chance for, at den falder i god jord.

Håber historien får jeg til at reflektere lidt på, om i har oplevet en abricosnøddekage!
 
Top