Hjælp til opbygning og hærstyring

DeletedUser

Guest
Okay. Jeg spiller i Ava(et eller andet) og har simpelthen ikke nok af noget og kan ikke skaffe de ress der skal til og aner ikke hvordan I gør det. Nu skal jeg bygge en Savmølle, men der skal 108 indbyggere til og jeg kan ikke bygge flere huse... Jeg fatter ikke hvordan I gør det...
 

Daenerys

Medlem
hushus71 her kommer et par hurtige ideer til hvordan du kan gribe spillet an.
find en klan du kan være med i, det hjælper med handlen - hvilket er nødvendigt, dels fordi det er for dyrt at handle med købmændene og dels fordi det kun kan betale sig at opfører de varerproduktionssteder som man får bonus til.
Dernæst så overvej hvornår husene skal skiftes ud, for hver tidsalder er der huse som henholdsvis giver flest beboere ellers flest penge, så der skal man balancere sine behov.
Endelig skal lige bemærkes at pladsmangel er et generelt problem for os alle sammen ;)
 
Senest redigeret:

DeletedUser12

Guest
Jeg skal prøve at give et par ekstra hints omkring kamp en af dagene når jeg lige får tid :) men mht hvad du skal bygge så syntes jeg det er op til dig at vurdere hvad der bedst kan betale sig ud fra hvad de forskellige huse kan... Men det er under alle omstændigheder et kompromis du skal ud i, da du ikke både kan få stor indtjening i mønter og have et højt indbygger tal.
 

DeletedUser

Guest
Okay. Lige nu har jeg bygget Teglhuse, for der er flere indbyggere i, men stadig ikke nok til at fortsætte med at få de bygninger jeg skal bruge...
Jeg kan end ikke ta' Hymir-sektoren, for alle mine tropper dør. Jeg kan læse engelsk, men ingen steder står det skrevet, at jeg SKAL tvinges til engelsk, hvad enten det er at læse eller skrive det
 

DeletedUser

Guest
Alternativt kan du optimere din brolægning for at frigøre flere felter. Mulighed #2 er at du sælger en fabrik... dette vil både frigøre flere arbejdere til din savmølle, og give dig mere plads... savmøllen kan du jo altid slette igen (du modtager din questreward med det samme du begynder at bygge den) og bygge en efter eget valg, hvis du ikke har naturligt forekommende træ.

Derudover synes jeg du gør et stort nummer ud af at du faktisk kan både læse og skrive engelsk... Har du overvejet at du tilhører en gruppe som udgør langt de fleste her på forummet, som også kan? Der er ingen grund til at offentliggøre at nægte at bruge sine kvaliteter, før der er nogen der antyder at du kan/bør/skal... Med en smule tankevirksomhed kan du sagtens undgå at læse engelsk...

Jeg har selv haft succes med at bruge stolpehuse og planlægning af sine bygningers placering, så de har minimale vejbehov... Stolpehuse er som bekendt ikke dem med flest folk i, men jeg har ikke haft problemet at mangle arbejdere specielt tit... Det er kun plads det kniber med :p
 

Daenerys

Medlem
hvis du ikke kan bygge skovhytter, så ville jeg overveje at sælge nogle af de varebygninger du har og så fokusere på nogle flere tropper indtil du når noget længere. Som nævnt synes jeg nemlig, at det ikke kan betale sig at have produktion af varer, hvis man ikke har bonus til vareproduktionen - dels fordi det optager plads i byen og der går befolkning til og så dels fordi selve produktionen også bliver for dyr.
Men det er jo netop pointen med spillet, at man selv prioritere hvordan man planlægger sin by.
Jeg kan da opfordre dig til at kikke på nogle af dine medspilleres byer, for at se hvordan de har valgt at gribe det an.
Og ja, der er ikke nær så meget info her på det danske forum som på det engelske, men der er nu alligevel meget at komme efter og det - i fællesskab med klanen - har været en stor hjælp for mig.
 
Senest redigeret:

DeletedUser

Guest
Hvis jeg var dig ville jeg sælge de varebygninger, hvor du ikke har råstof tilgængelig på dit kontinent, og sats så i stedet på handel med andre - enten i en klan, som mange gør, eller sæt dine varer til salg i dit nabolag, og vent på, at én af dine naboer mangler netop det du kan tilbyde..!! ;)
Handler du med de faste købmænd på markedet kan det ikke betale sig - du betaler 10 og får kun 1 = sats 0,1
Producerer du varer, hvor du har det tilhørende råstof kan du producere 10 stk. på 8 timer mod kun 2 stk. hvis du ikke har råstof = sats 0,2
På markedspladsen kan du derfor gøre det mere attraktivt, og selv bestemme, hvor meget du vil tilbyde i forhold til dit behov - lad os eksempelvis sige, at du tilbyder 10 vin for 10 marmor... Ja, så bliver det sats 1,0 - og dermed har du handlet lige over med din nabo :)
Hvis du nøjes med 2 varebygninger pr. tidsalder, får du dermed frigjort både indbyggere samt plads til dine militærbygninger.

En anden ting, som jeg først blev opmærksom på efter noget tid med spillet er, at du behøver ikke at have en sti/vej hele vejen rundt om dit rådhus... Med andre ord, så behøver du kun én enket "stikvej" som udgår fra rådhuset, og derfra forbinder din by med netop rådhuset :D

Brug lidt tid på, at sammenligne de forskellige forsygningsbygninger du har til rådighed producerer i forhold til hvor meget de fylder, og hvor mange indbygere de kræver - her er et par eksempler.
Jæger - 3x3 felter = 9 felter i alt
Producerer 34 pr. time = 3,8 i timen pr. felt​
Beskæftiger 28 indbyggere = 3,1 pr. felt og en produktion på 1,2 pr. indbygger​
Frugtplantage - 5x4 felter = 20 felter i alt
Producerer 130 pr. time = 6,5 i timen pr. felt​
Beskæftiger 50 indbyggere = 2,5 pr. felt og en produktion på 2,6 pr. indbygger​
Grovsmedjer - 2x2 felter = 4 felter i alt
Producerer 32 pr. time = 8,0 i timen pr. felt​
Beskæftiger 12 indbyggere = 3,0 pr. felt og en produktion på 2,7 pr. indbygger​
Ergo "koster" Frugtplantagen ikke så mange indbyggere pr. felt som Grovsmedjen, men til gengæld producerer Grovsmedjen mere pr. felt, og her er det så en individuel vurdering i forhold til opbygningen af din by, om du skal bygge den ene eller anden forsyningsbygning.
Tilsvarende udregning kan du selv lave på de øvrige bygninger, som du har forsket dig frem til..!!

Håber, at dette har været til hjælp..?
Mvh. Banditen :cool:
 
Senest redigeret af en moderator:

DeletedUser

Guest
Nu har jeg prøvet ALT og har ikke fundet et sted, som en klan og handel... Jeg søger kun en i en "klan" hvis den er dansk. Jeg kan engelsk, men som jeg har skrevet, så skal jeg IKKE tvinges til at skrive engelsk
 

DeletedUser355

Guest
Ikke for at være nedladende eller noget, men hvis du ikke kan finde ud af spillet efter alt den hjælp folk har givet skulle du måske overveje et andet spil? Jeg fatter ikke hvorfor du bliver ved med at fable om dine engelskkundskaber? Du skal sgu da ikke tale/skrive engelsk i spillet hvis (og det er du vel!!!) er på en dansk server.
 

DeletedUser

Guest
Enig skivel... Jeg spurgte mest til hvordan man søger ind i en klan eller hvordan man handlede og IKKE til hvor dum nogen kunne være ;-)
 

DeletedUser

Guest
Kære hushus71 - Hvis andre efterhånden har det som mig, så mister man altså lysten til at hjælpe dig, når du er så påståelig vedr. behovet for engelskkundskaber. :(
Vågn op..!! :eek:
Hvor mange spil kender du rent faktisk, hvor ALT er på dansk..?? Jeg har spillet på computer samt PlayStation i mange år, og ALLE mine spil er på engelsk - enkelte med danske undertekster...
I Forge of Empires har du et spil, hvor udviklerne rent faktisk har gjort sig den ulejlighed at få det oversat fra tysk/engelsk til dansk, for at gøre spillet mere attraktivt for danske brugere - bevares, det er en beta version, så der kan forekomme fejl og manglende oversættelse, hvilket jo netop kan rapporteres gennem dette forum.
Jeg har hygget mig med spillet i nogle måneder nu, og er ikke i en klan. Jeg har da modtaget tilbud om optagelse i en klan fra tid til anden, men ser indtil videre tiden an ;)

Når dette så er sagt, så har jeg tilladt mig at kigge på din by: City of Huus ;)
Du har 4 forskellige varebygninger - Vingård, Farveri, Marmorhugger og Stenhugger, og som tidligere sagt, så får du kun den høje effektivitet i din produktion, hvis du har råvarer tilgængelig på dit kontinent - check kortet for nærmere detaljer og hjælp.
Derfor sælg de varebygninger, som ikke har høj og effektiv produktion..!! Derved får du frigivet 108 beboere pr. bygning.
Inden du bygger nyt, skal du nu benytte den fri plads til at flytte rundt på dine bygninger og veje, så opbygningen af din by bliver mere effektiv :)
Se evt. på, hvordan andre har klaret udfordringen med effektivi planlægning på trods af pladsmangel.
Både salg og flyt af bygninger kommer frem som en drop down, når du går ind i byggemenuen. Du finder dem under dine Forgepoint.

Her vil jeg foreslå, at du også sælger din Jæger og Pottemager, og bygger Grovsmejde i deres sted. Grovsmejden har som tidligere beskrevet en højere produktion set i forhold til, hvor mange indbyggere den kræver..!! Igen skal du se på, om du skal flytte lidt rundt på de øvrige bygninger for at få plads til så mange Grovsmedjer som muligt..?

I stedet for de 2 "overflødige" forsyningsbygninger kan du bygge 2 af hver af dem, hvor du netop har råvarer tilgængelig - på den måde får du jo dobbelt så hurtigt opbygget et varelager af netop disse forsyninger.
Og... Nøglen til af anskaffe de øvrige forsyninger er gennem handel - og ja, du skal ha' lidt tålmodighed. Blot fordi, at du sætter en vare til salg, er det jo ikke ensbetydende med, at andre i dit nabolag klikker ind på Markedspladsen kort efter - der kan godt gå noget tid før, at én af dine naboer mangler netop dit produkt. Det kunne jo også være, at der var en nabo, som havde sat en handel op, som du kunne drage nytte af..??
Alt andet lige skal du være opmærksom på, om dit tilbud er attraktivt, og hvem der kommer med hatten i hånden - Jeg ville for eksempelvis aldrig købe 5 stk. sten for 10 stk. vin... Hvis jeg som køber skal acceptere en handel, skal det jo kunne betale sig for mig - så tænk på, hvad du selv ville acceptere i en handel, måske din nabo har det på samme måde.
Tænk også på, at du kan også tilbyde vare fra Bronzealderen i bytte for varer fra Jernalderen, som jo i sagens natur bliver nødvendige jo længere man kommer i spillet osv. osv.

Det er hele tiden et valg, hvilke bygninger man skal have tilrådighed i den aktuelle tidsalder. Hvis du har problemer med kampe, skal du måske prioritere at bygge nogle Krigere og/eller Stenkastere, så længe du kæmper mod enheder fra Bronzealderen. På den måde kan du sætte en bred og varieret hær op, når du går til angreb på enten en nabo eller forsøger at erobre flere sektorer på kontinentet.

God weekend, mvh.
Banditten :cool:
 

DeletedUser

Guest
Tak Banditten... Jeg ta'r altså imod ALT det hjælp jeg får. Jeg har nedlagt/solgt min jæger og pottemageriet. Desuden aner jeg ikke hvad Forgepoint er eller hvordan jeg kan se hvad jeg har på mit lager. Jeg har kigget nede i lageret ved siden af bygge-inkonet, men der er INTET derinde... Jeg har 16 krigere, men kan kun sende 8 og det er absolut ikke nok på nogen måder, for de dør uanset hvordan jeg sætter dem sammen. Der mangler så en form for battle-guide af en slags på dansk... Jeg kan sagtens engelsk og skriver det også, men først når det afhænger af mit liv... Forresten så er med råstoffer ikke noget jeg forstår, for dette spil er mere om held end forståelse. Jeg sender da ikke mine enheder/tropper ud til den visse død eller selvmord
 

DeletedUser12

Guest
Tak Banditten... Jeg ta'r altså imod ALT det hjælp jeg får. Jeg har nedlagt/solgt min jæger og pottemageriet. Desuden aner jeg ikke hvad Forgepoint er eller hvordan jeg kan se hvad jeg har på mit lager. Jeg har kigget nede i lageret ved siden af bygge-inkonet, men der er INTET derinde... Jeg har 16 krigere, men kan kun sende 8 og det er absolut ikke nok på nogen måder, for de dør uanset hvordan jeg sætter dem sammen. Der mangler så en form for battle-guide af en slags på dansk... Jeg kan sagtens engelsk og skriver det også, men først når det afhænger af mit liv... Forresten så er med råstoffer ikke noget jeg forstår, for dette spil er mere om held end forståelse. Jeg sender da ikke mine enheder/tropper ud til den visse død eller selvmord

Så det du søger er en walkthrough til alle de områder der kan erobres i FoE (Forge of Empires)?

Endvidere det danske spillere har lavet for at hjælpe hinanden kan findes her Jeg vil foreslå ikke kun at kigge den grundlæggende guide igennem der, men også se hvad der ellers er beskrevet derinde. Mange svar kan findes der.

Og forgepoint er forskningspoint. Dem du kan bruge til at komme frem i teknologierne med samt betaler med når du accepterer handler.
 

DeletedUser

Guest
Okay skolehaven, men så mangler jeg "kun" at finde ud af hvad jeg har på lager og hvad jeg kan handle med. Lige nu har jeg kun mønter/coins at handle med, for jeg aner ikke hvad jeg har af alt det andet... Tak for det link til walkthrough, selvom jeg slet ikke ved hvordan det virker, for lige pludselig skal man ha' 4-6 sider oppe samtidigt og det kan jeg slet ikke styre, men skal nok prøve
 

DeletedUser12

Guest
Ja beklager at den åbner en ekstra fane, men det er en genvej. Hvis du husker hvor den er så kan du selv gå dertil uden at åbne ekstra faner.

Dit lager kan du se ved at klikke på dit rådhus eller ved at trykke på handel (lille ikon nederst til venstre) og vælge fanen opret tilbud. Så når du ønsker at handle med dine naboer så har du allerede overblikket over hvad du har på lager af varer.
 

DeletedUser

Guest
Taaak skolehaven... og selv for at finde denne tekst er svært for mig. jeg bruger 15-30 minutter hver dag for at finde det
 
Top