Kampguide

DeletedUser12

Guest
Velkommen til Kampguiden. Her vil jeg forsøge at forklare hvordan tingene virker når man skal overliste modstanderen. Jeg har for at vise at man ret nemt kan slå AI'en har jeg valgt at angribe med enheder fra tidsalderen før.

billede1.jpg


Først og fremmest skal man forstå hvad man ser, så derfor:

1. Det lyse grønne område er din aktive enheds bevægelsesradius.
2. Det lidt mørkere område her er en fjendtlig enheds bevægelsesradius. Du får dette frem ved at holde musen over den enkelte enhed. Bemærk dette er en kortrækkende enhed og præcis denne type kan skyde 5 felter fra hvor den ender. Med andre ord så vises der ikke nogen angrebsradius.
3. Det mørke grønlige område er der hvor de begge kan nå frem til, så med mindre du gerne vil angribes af modstanderens enhed så lad være med at stille din enhed her. Der kan dog være taktiske årsager til at stille dine enheder i "skudlinien".
4. Er en angrebsinfo popup. Den viser enhedstype, bonusser der gives (både til angrebs- og forsvarsværdier) hvis du angribe med din nuværende enhed, Der står også forventet skade og forventet gengældelsesskade. Bemærk at skydende enheder ikke har gengældelsesangreb og nærkampsenheder kun har et gengældelsesangreb i hver runde.
5. Er retræteknappen, hvis du kan se du taber slaget, så kan du flygte her.
6. Er autokamp knappen. Jeg bruger den personligt ikke da jeg mener jeg er bedre til at styre mine enheder.

Billede2.jpg


Her har jeg sat cursoren over en enhed i bevægelseskøen. Alle enheder bevæger sig efter tur i en runde startende med den hurtigste enhed (bevægelse i popup vinduet). Hvis du og din modstander har lige mange enheder med det samme tal i bevægelse, så skiftes i til at rykke med dig som den første (angriberen har initiativet). Hvis den ene part har flere end den anden, så bevæger ham med flest de enheder han har flere end modstanderen, hvorefter enhederne flettes som før nævnt når de rammer samme antal.

I popuppet kan du se alle enhedens stats. Du kan blandt andet se at enheden er en kortrækkende enhed og at den har bonus imod tunge enheder. Den har endda bonus i angrebet af at stå på klipperne. Som vist her Så har kortrækkende enheder bonus på klipperne, tungt infanteri på græsarealer, let infanteri i skove og buske og langtrækkende på bakkerne. De hurtige enheder (kavaleriet) har ingen terrænbonusser som det er nu.

Endvidere så har enhederne hinanden som modenheder i et almindeligt sten/saks/papir mønster = Kortrækkende har bonus imod tungt infanteri, som har bonus imod let infanteri, som har bonus imod hurtige enheder, som har bonus imod kortrækkende enheder.
Bemærk at langtrækkende enheder ikke tæller med i den cyklus, men de har dog bonus imod tungt infanteri. De er til gengæld elendige til at forsvare sig så bonus imod dem er unødvendigt for at slå dem ud. Man skal "bare" indenfor rækkevidde ;)

Lad os tage de første træk og se hvad der sker.

2012-11-21_1356.png


Mit første træk er at blokere fjendens ridende bueskytter fra at komme på skudhold af de enheder de kan gøre stor skade på.

2012-11-21_1358.png


Soldaten frem så han kan hjælpe til i næste omgang, men samtidigt i et område hvor han får en forsvarsbonus (busken) Buerne frem så de kommer på skudhold (der er kun en katapult at være nervøs for) den ene kunne endda give skade til den ene ridende bueskytte. Legionæren er rykket frem så han stadig står på græsset og derved opretholder sin forsvarsbonus.

2012-11-21_1400.png


Ballisterne er rykket ned imod de 2 bakker så de kan få bonus fra dem næste omgang, samt for at de begge fik modstanderens katapult indenfor rækkevidde, hvorved den ikke fik lov til at gøre skade på nogen af mine enheder.

2012-11-21_1402.png


Først tager min ridende kriger den sårede ridende bueskytte ud, så det ikke når at blive hans tur igen, hvorefter jeg angriber med min anden ridende kriger på den anden ridende bueskytte, da det er den jeg kan gøre mest skade på. Hans modsvar er at angribe med den nu sårede ridende bueskytte på min bueskytte, hvilket koster en del liv imens hans lejesoldat rykker frem og gør en ende på min ridende krigers lidelser.

2012-11-21_1407.png


Nu går tingene stærkt, min soldat går op i bakkerne for at lokke hans rustningsklædte infanteri væk fra græsset og for at afslutte livet for hans ridende bueskytte. Hans anden lejesoldat har angrebet min ridende kriger og han er nu også væk. Mine buer har stillet sig på klipperne og slået den ene lejesoldat til jorden imens hans rustningsklædte infanteri har benyttet sig af det lette mål (soldaten som de har bonus imod (fælden virkede) Min legionær er blevet stillet så han blokerer hans lejesoldat fra at kunne komme frem til buerne.

2012-11-21_1415.png


Ballisterne bevæger sig nu op i bakkerne, så de får bonussen derfra, samt jeg udnytter at de har bonus imod tunge enheder. Hans ene rustningsklædte infanteri er jo gået op i bakkerne, så han får lige et skud fra hver. I mangel på andet at angribe så angriber hans lejesoldat nu min legionær som ventet. Det på trods af at det er en tung enhed som er hans modenhed. Buerne bliver rykket ind i det kuperede terræn, så de er udenfor modstanderens tunge enheders bevægelsesradius, så jeg kan beskyde dem uden at de kan svare igen. Den sårede rustningsklædte infanterist dør af dette. imens den anden tilføjer endnu et sår til min legionær.

2012-11-21_1421.png


Da lejesoldaten som den eneste kan gøre skade på mine skydende enheder (Den rustningsklædteinfanterist kan ikke nå frem på sin næste tur), så må han lige stå for tur. Heldigvis for mig har han ikke søgt ly i hverken buske eller skove. Angreb fra min legionær og de 2 ballister gør det af med ham.

2012-11-21_1424.png


Nu er der kun en rustningsklædt infanterist tilbage, så mine bueskytter kan nemt rykke tilbage til de forreste klipper og afslutte hans eksistens inden han kan gøre noget dumt ;)

2012-11-21_1426.png


Så en lille sejr til mig efter denne runde. Det giver lidt til jernalder tårnet i dette tilfælde hvilket er dejligt :)

For at se hvad de forskellige enheder giver af skade til hinanden ved fuldt helbred og kæmpene i græsset, så kan man kigge her.

Hvis man har andre spørgsmål omkring kamp, så skriv endelig her så skal jeg se om jeg kender svaret. Nævn også gerne hvis der er noget i guiden der kan gøres bedre (ikke i måden jeg udførte kampen på :p Ingen grund til at udstille mine fejl) Så vil jeg se om det er noget jeg vil rette eller tilføje.
 
Senest redigeret af en moderator:

DeletedUser2739

Guest
Kunne godt bruge lidt hjælp til hvordan man besejre 4 barbarer og 4 barbarer med slynge i tidlig middelalder.
Har prøvet alle former for opstilling.
 

DeletedUser2914

Guest
Nyttigt og letforståeligt - mange tak :)

MEN - hvad stiller du op mod anden bølge, når det kommer dertil? Især, hvos anden bølge også består af 8 enheder?

OG - hvad mener du med, at du stiller enheder op så de "blokerer" adgangen til dine bueskytter for lejesoldaten? Når jeg spiller, så løber modstanderens tropper da bare uden om, medmindre terrænet eller andre troååer er med til at blokere?

OG - sidste - det synes noget vanskeligere at gøre som du viser, når man har en telefon at spille på, uden mus. Nogen erfaringer med det?

Anyway, tak for indsatsen
 

DeletedUser2122

Guest
Nyttigt og letforståeligt - mange tak :)

MEN - hvad stiller du op mod anden bølge, når det kommer dertil? Især, hvos anden bølge også består af 8 enheder?

OG - hvad mener du med, at du stiller enheder op så de "blokerer" adgangen til dine bueskytter for lejesoldaten? Når jeg spiller, så løber modstanderens tropper da bare uden om, medmindre terrænet eller andre troååer er med til at blokere?

OG - sidste - det synes noget vanskeligere at gøre som du viser, når man har en telefon at spille på, uden mus. Nogen erfaringer med det?

Anyway, tak for indsatsen

Hej Tosse den tænksomme .

PB tilsendt til dig , Med eks på 2 bølger.

Mvh.
Fugazi
 
Top