Ny rangliste beregning

Dragon

Community Manager
Team medlemmer
newlogo1.png

Kære Konger og Dronninger,

Gennem de seneste måneder har vi regelmæssigt modtaget tilbagemeldinger fra jer om at rangsystemet ikke på sand vis afspejlede de præstationer og det aktivitetsniveau (inklusiv de Storslåede Bygninger og de points de giver) som var opnået i spillet. Der er faktisk nogle gennem årene opstået områder hvor beregningerne ikke er konsistente

For at løse dette problem, har vi besluttet at introducere nogle ændringer på dette område af spillet. Vi har brugt en hel de tid på at vurdere hvilken tilgang der vil være den bedste og nået til den konklusion at det er nødvendigt med nogle større ændringer for at forbedre det nuværende system.


Store ændringer i beregnings metoderne vil åbenlyst bevirke at der vil blive vendt en del op og ned i rangeringen på ranglisten: Mange spillere vil få en højere placering på ranglisten, men lige så mange vil få en lavere rangering.


Størstedelen af de spillere der vil miste deres position er spillere med SB’ere der er i et meget højt niveau fordi disses værdi fremadrettet vil være mere fornuftige. Som en symbolsk kompensation for tabet og for at give alle en mulighed for at gemme mindet om deres overlegne position i de gamle ranglister, vil vi gemme en Top 25 liste fra dagen før den nye beregning og lægge den op her på Forum. Ud over det vil alle spillere med mindst 1000 points på ranglisten (når genberegningen finder sted ) modtage en dekoration til deres by som et bevis på det de har opnået:

goldenswords.png
De øverste 1% af alle spillerne med mindst 1000 points vil modtage statuen med Guld Sværdet.
silverswords.png
De øverste 10% af alle spillerne med mindst 1000 points (dog ikke Top 1%) vil modtage statuen med sølv sværdet .
bronzeswords.png
De øverste 50% af alle spillerne med mindst 1000 points (dog kke Top 1% og Top 10%) vil modtage statuen med bronze sværdet .
stoneswords.png
De resterende spillere med mindst 1000 points vil modtage statuen med stensværdet.

Det vil ikke være muligt at få disse dekorationer på nogen anden måde i fremtiden.


Hvordan vil rangeringen blive ændret ?


Fredag den 18. februar 2016 vil points formlen blive justeret og alle spilleres points vil blive udregnet på ny. Fra den dato af vil det være baseret på 3 dele:
ranking_new.png


  • Kamppoints. Disse vil fremover beregnes på præcis samme måde som nu. Alle kamppoints (fra samtlige kampe du kæmper) vil tælle med i forhold til pointberegningen præcis som de gør nu (og med den samme værdi) Derudover vil samtlige allerede optjente points fra kampe, forblive de samme

  • Vareforbrug. For hver gang en vare bliver brugt vil dennes værdi i point blive tilføjet til spilerens point (forskningstræ, Storslåede bygninger, forhandlinger af sektorer osv. ). Den eneste undtagelse er handel - de varer der bliver brugt der vil ikke tælle med (for at undgå eventuelt misbrug) Varernes værdi variere alt efter hvilken tidsalder de kommer fra (jo højere alder jo højere værdi). Points for de varer man har brugt op til nu, vil blive beregnet igen og tillagt den nye rangering.
  • Bygnings points. Alle bygningerne i spillet vil have en værdi i points der er beregnet ud fra deres størrelse, tidsalder og type (begivenheds og diamant bygninger vil have en smule større værdi end andre standardbygninger).
Mens ændringerne for de fleste bygninger i de tidligere aldre vil ikke være væsentlig (i forhold til den nuværende pointværdi), så vil bygninger fra de senere tidsaldre blive mere værdifulde.
De points de Storslåede Bygninger er værdisat til, vil også ændre sig væsentligt. De vil stadig være langt mere værdifuld end alle andre bygninger der ikke er en Storslået Bygning fra den samme tidsalder, men værdien vil bare ikke være så stor længere

Point værdien af en Storslået bygning vil bestå af 3 dele:

1. En værdi beregnet ud fra en standardbygning – en værdi af en normal bygning fra den tidsalder og af den samme størrelse
2. Værdien af varerne der er behov for til at kunne lægge bygge bygningen til at begynde med
3. Værdien af de samlede Forge Points der er brugt op til det niveau den er i.

For at få en ide om hvordan værdien i den nye SB beregnes:

En bestemt SB som er på Niveau 70 bliver med de nuværende formler værdisat til 403.625.386.158 points (som I kan se – og som I gjort opmærksom på ved flere lejligheder – så vælter det hele balancen i ranglisterne), Efter februar vil den være værdisat til 1.104.660 points som giver et mere fornuftigt billede. Mens detaljerne kan ændre sig (den præcise værdi af Forge Points og varer), så vil den endelige værdi være en smule højere eller en smule lavere, men hovedreglen vil være den samme.


Den nye beregning vil ændre ranglisterne betydeligt, og vi er ked af ulejligheden. Dette er også årsagen til at vi informere jer så tidligt om disse ændringer (der er stadig mere end 2 måneder til de træder i kraft).

Vi kan se en stor værdi i de ændringer I har anmodet om og håber de vil løse spørgsmålet om skæve pointberegninger en gang for alle. Efter den store genberegning i februar vil der ske regelmæssige regelmæssigt genberegninger (dette er ikke tilfældet i øjeblikket), så hvis der er tilføjes eller fjernes ranglistepoints f.eks pga. en fejl, vil en sådan fejl blive rettet automatisk ved næste genberegning.

Tak for jeres tålmodighed og husk at fortæl os jeres mening

Med venlig hilsen,
Jeres Forge of Empires Team
 
Senest redigeret:

DeletedUser1429

Guest
Mht. at varer har en bestemt værdi... gør det det så ikke knapt så attraktivt at handle ned af, for at hjælpe andre?
Får man så f.eks. dobbelt den værdi man handler ned ad til, så det går lige op? Eller er det bare mig, der ikke kan se fidusen i sin helhed? :)
 

Dragon

Community Manager
Team medlemmer
Kære Konger og Dronninger,

Nu nærmer dagen sig for den nye rangliste beregning. Vi har allerede testet det på Beta (den nye rangliste beregning er allerede gennemført der), og vi er nu sikre på, at det er stabilt og velfungerende. Vi har dog lidt praktiske ting som vi gerne vil informere om før den nye beregning finder sted.

Først og fremmest, at den nye ranglisteberegning vil kræve en kort nedetid der vil opleves ligesom enhver anden opdatering. I løbet af denne nedetid vil ranglisterne bliver genberegnet og belønningerne (baseret på den gamle placering) blive uddelt, som beskrevet i den oprindelige meddelelse. Når du atter får adgang til spillet, vil du være i stand til at se de nye rangliste points i rangliste vinduet, men det vil tage nogle ekstra minutter før at de nye værdier også er opdateret i den sociale bjælke, hjælpetekster mm. Denne kortvarige uoverensstemmelse er derfor ikke en fejl.

Som I måske husker, har vi også nævnt, at vi vil sørge for, at uoverensstemmelser i beregningerne ikke længere kan ske. For at sikre det vil vi foretage en natlig genberegning hver dag omkring 04:00 lokal server tid, som vil fange eventuelle uoverensstemmelser i points og rang.
I mellemtiden har vi også opdaget en såkaldt "grænsetilfælde", som vi gerne vil nævne: hvis I bygger en Storslået Bygning , vil du modtage point for de varer som du har brugt på at bygge den. Vær opmærksom på at, hvis du fjerner den Storslåede Bygning på et tidspunkt i fremtiden, vil du miste de points, som du fik da du byggede den. Faktisk er det meget få spillere som nogensinde sletter deres Storslåede Bygninger , men derfor er det er kun rimeligt at vi lige nævner det alligevel.

Og sidst men ikke mindst: vi har modtaget en hel del spørgsmål om de specifikke værdier af Forge Points, bygninger og varer for de forskellige tidsaldre osv. Vi kan godt forstå, at I gerne vil vide dem men vi vil udlade at offentliggøre dem lige nu. Vi har investeret en masse tid i udviklingen af det nye rangliste beregning system, og vi har testet det udførligt, men produktions miljøet er altid anderledes end et testmiljø. Da vi ønsker at være sikker på, at det nye system er fejlfri, vil vi vente et par uger, så vi er helt sikrer på at det nye rangliste beregning opfører sig som forventet, og så vil vi offentliggøre værdierne eller indføre ændringer (som naturligvis også vil bliv annonceret). Det lover vi :)

Tak for jeres forståelse og held og lykke med spillet

med venlig hilsen

Jeres FoE Team
 

DeletedUser355

Guest
"Faktisk er det meget få spillere som nogensinde sletter deres Storslåede Bygninger , men derfor er det er kun rimeligt at vi lige nævner det alligevel."
Arrh, jeg mener da jeg har set en del der har slettet babel, notre dame, colo når de begynder at give mindre end hvad man kan få via "normal" bygninger. Kan da også nævne capitol, lotus og space needle men det kan da være man skal begynde at genopføre udtjente SB´er for at få points til ranglisten? Så valget er mellem en velfungerende by og ryge ned af ranglisten (den nupper jeg) eller en by proppet med SB´er der giver mindre udbytte end normal bygninger?
 

DeletedUser1780

Guest
Sjovt som alle pludseligt begyndte at booste deres Arken ;:)
 

DeletedUser1321

Guest
Hvad snakker du om Fuux? Det tæller vel forhåbentlig ikke som vareforbrug at høste Arken? Jeg mener det giver da vel ikke ranglistepoint?
 

DeletedUser947

Guest
Røv og nøgler. Nu har jeg efterhånden spillet i flere år (så er det vel også på tide at stoppe), kæmpet for den plads, jeg havde, og så med et trylleslag så er reglerne ændret og man bliver dumpet ned af ranglisten. Hvad end balancen i ranglistepoint var før, så var det samme regler for alle og man kunne spille efter det, så jeg forstår ikke behov for re-kalibrering for at ændre fælles regler. Og hvad skal "sværdet" være godt fornår det gælder alle i ens ranglistelag?
God fornøjelse til jer der fortsætter.
- kimvn
 

DeletedUser1113

Guest
(...) Hvad end balancen i ranglistepoint var før, så var det samme regler for alle og man kunne spille efter det (...)
Beregningen stadig ens for alle, så hvor du vil hen med det der ved jeg ikke lige...

Problemet før var, at SB gav ALT for mange point, hvilket smadrede ranglisterne fuldstændigt. Det kan godt være det var ens for alle, men det gør det jo ikke hverken fair eller retvisende alligevel. Jeg er selv faldet fra en 8. pads til en 30. plads på Cirgard, og det er helt fint.

Noget andet, som jeg til gengæld (stadig) synes er forkert, og som ikke har ændret sig, er at KvK kan "misbruges" til at skaffe PvP-point. KvK-kortet bør kun give gevinster til klanen, ikke den enkelte spiller. Man kan producere og bruge 1000 FT-varer og få 21.000 point med det nye system, hvilket tager nogle dage, afhængig af hvor mange produktioner man har. På den anden side kan man tage 10(!) kampe mod 8x mesterkæmpere i KvK stort set uden tab, og skaffe lige så mange point på et splitsekund, og ydermere gøre det igen og igen... Og så lige en gang mere. Og det endda stort set uden omkostninger, da belejringer intet koster for spillere i enkeltmandsklaner uden sektorer.
 

DeletedUser1256

Guest
Beregningen stadig ens for alle, så hvor du vil hen med det der ved jeg ikke lige...

Problemet før var, at SB gav ALT for mange point, hvilket smadrede ranglisterne fuldstændigt. Det kan godt være det var ens for alle, men det gør det jo ikke hverken fair eller retvisende alligevel. Jeg er selv faldet fra en 8. pads til en 30. plads på Cirgard, og det er helt fint.

Noget andet, som jeg til gengæld (stadig) synes er forkert, og som ikke har ændret sig, er at KvK kan "misbruges" til at skaffe PvP-point. KvK-kortet bør kun give gevinster til klanen, ikke den enkelte spiller. Man kan producere og bruge 1000 FT-varer og få 21.000 point med det nye system, hvilket tager nogle dage, afhængig af hvor mange produktioner man har. På den anden side kan man tage 10(!) kampe mod 8x mesterkæmpere i KvK stort set uden tab, og skaffe lige så mange point på et splitsekund, og ydermere gøre det igen og igen... Og så lige en gang mere. Og det endda stort set uden omkostninger, da belejringer intet koster for spillere i enkeltmandsklaner uden sektorer.

Jamen så ser vi jo snart Selyd og Benner i enmandsklan igen snart :)
 

DeletedUser947

Guest
Er ikke uenig i at der var brug for nye regler. Men uenig i at det skulle medføre en ranglistekalibrering. Nye regler men samme placering på ranglisten som man havde før må da have været en mulighed?
 

DeletedUser1113

Guest
Er ikke uenig i at der var brug for nye regler. Men uenig i at det skulle medføre en ranglistekalibrering. Nye regler men samme placering på ranglisten som man havde før må da have været en mulighed?
Hvordan skulle det ske i praksis? Så man stadig havde samme antal point som før, men at pointene fremover blot blev givet på en anden måde? Det ville jo ikke fjerne problemstillingen alligevel :) Hvordan skulle man nogensinde indhente de 30 mia. point som KM1111 fx havde på Cirgard?
 

DeletedUser2052

Guest
Denne såkaldte genberegning er i den grad i strid med spillets grundide.
Grundiden var at man valgte at være aktiv som købmand eller militær eller et godt mix.
De nye regler betyder at alle købmænd, som er aktive INTET får ud af at spille mere, FOE TVINGER folk til at være millitærfolk.
Efter at have mistet 1.000.000 point, og de de sidste 2 dage kun indhentet 1.000 point, ved at være en aktiv spiller med bebygning af SB'ere, og levelskift på 1 SB'er, kan man ved en hurtig hovedregning give, at det vil tage 6 år at indhente det tabte, medmindre man har lyst til at bekrige alt og alle - hvilket ikke er grunden til at jeg startede med at spille dette såkaldte strategispil.
Jeg må nok indrømme, at med mindre der skel en radikal ændring, således at aktive spillere som mig selv, kan belønnes for de fremskridt, og støtter man opnår og giver, så må jeg nok sige, at jeg som var med i begyndelsen af dette "strategi spil for købmænd eller militær" nok må sige, at FOE ikke har min interesse mere.
Så medmindre der bliver genindsat nogle af de regler der gjorde spændende at lave fremskridt, så må jeg nok sige: " det HAR været sjovt, men der findes strategispil der er fair i deres beregninger, og ikke bygger på krigsstrategispil !
Er det mon ikke bare Innogames der mener at der er flere penge i krigsspil - lidt til eftertanke.
kort sagt: lav reglerne om igen, eller mist alle de strategispiller der spiller som købmænd !:mad:
 

soehest

Medlem
Kamptællere (antal vunde kampe) ser umiddelbart ud til at være pænt defekt. Dvs den opdaterer ikke og har ikke gjort det i flere dage (formentlig siden den nye rangliste beregningen) Kan jeg forvente at de kampe jeg har kæmpet imens tælleren har holdt ferie rent faktisk bliver talt med når nogen får taget sig sammen til at lave tælleren?
 

DeletedUser

Guest
:) Jeg synes godt om det nye point system, nu kan det ikke betale sig at være inaktiv mere, nu handler det om at have de rigtige bygninger, vinde de rigtige kampe og forbruge varer. Det synes jeg er en vigtig del af spillet. Så tommelen op fra mig.
 

DeletedUser2015

Guest
Jeg har gennem lang tid kæmpet med at være motivativeret i spillet da jeg nu er kommet i FT og har spillet som SIMSBYGGER. Tidligere kunne det motivere, at langsomt stige da der var høstmuligheder ved høst af bygninger, opgaver mv. Nu er det helt håbløst, at være simsspiller da man kun stiger ved at smide varer i skatte kammer, at bruge varer og endeligt kæmpe. Så tommelen meget ned for mig.

Pignon
 
Senest redigeret af en moderator:

DeletedUser1849

Guest
Jeg er meget enig med Pignon.

Det virker for eksempel tåbeligt i min optik at rangliste point skal måles på hvad man forbruger og ikke hvad man optjener. Jeg kører med høj produktion af mønter, varer og resourcer og det tæller nu ikke længere, kun hvis man forbruger dem. Hvordan skal jeg lige kunne bruge mine 250M resourcer måske, er tanken at jeg skal oprette bygninger og sælge dem med det samme for at opnå rangliste point? Det virker ikke gennemtænkt. Jeg ved at mønter kan veksler til FP, men jeg sparer op ligesom jeg sparer op af varer sådan jeg er forberedt til næste tidsalder og kan opnå en raketstart, altimens jeg oplever et frit fald på ranglisten.

Jeg mistede 2.500.000 rangliste point efter det nye system, og det var efter placering af sværdet vel og mærke. Nu ser jeg dertil at jeg trods jeg er temmeligt aktiv fortsætter i frit fald nedad.

Til information så opnåede jeg typisk 35.000 point dagligt efter den tidligere beregning, som nu er blevet til 2.800 dagligt.

To tommelfingre nedaf herfra.

DV
 

DeletedUser1849

Guest
Der er blevet ændret på beregningen igen siden i går. Kunne vi ikke få lidt mere at vide om hvad og hvornår der ændres på beregningen?

DV
 
Top